Auto-Klima

Zajmujemy się kompleksowo obsługą i naprawą klimatyzacji samochodowej we wszystkich typach pojazdów.

Świadczymy usługi w następującym zakresie :
• okresowe przeglądy klimatyzacji,
• kontrola, testy szczelności układu klimatyzacji,

• napełnianie układu klimatyzacji czynnikiem chłodniczym z barwnikiem UV,
• dezynfekcja /odgrzybianie/ klimatyzacji,
• kompleksowa naprawa klimatyzacji,
• regeneracja sprężarek,
• naprawa bądź wymiana przewodów klimatyzacji,
• płukanie układu klimatyzacji z zanieczyszczonego oleju i opiłków /np. z uszkodzonej sprężarki/,
• diagnostyka uszkodzeń i ich naprawa

Regularna konserwacja klimatyzacji pozwala zaoszczędzić pieniądze i podwyższa wartość pojazdu!

Olej zawarty w środkach chłodzących smaruje sprężarkę klimatyzacji. Brak środka chłodzącego oznacza zawsze ryzyko niedostatecznego smarowania sprężarki, co w najgorszym wypadku kończy się całkowitą awarią tego zespołu, a koszty jego naprawy mogą sięgnąć do 5.000 PLN. Poza tym niedobór środka chłodzącego powoduje dodatkowe zużycie paliwa, ponieważ sprężarka musi pracować częściej i dłużej, żeby odpowiednio ochłodzić wnętrze. Także tych wydatków mogą Państwo uniknąć.
Używane pojazdy wyposażone w instalację klimatyzacyjną osiągają z reguły wyższą cenę odsprzedaży – pod warunkiem, że klimatyzacja działa bez zarzutu. Tak więc pieniądze zainwestowane w regularną konserwację instalacji klimatyzacyjnej pojazdu zwiększają jego wartość i zwracają się przy jego odsprzedaży.
Państwa klimatyzacja chłodzi naprawdę dobrze tylko przy regularnym serwisowaniu (dlatego pragniemy zasugerować tu kilka podstawowych zasad):

Co roku – przegląd klimatyzacji:

Kontrola wzrokowa wszystkich elementów układu;
Kontrola działania i wydajności;
Wymiana filtra pyłkowego (w niektórych przypadkach co pol roku);
Dezynfekcja – odgrzybianie parownika.
Co dwa lata – serwis:

Kontrola wzrokowa wszystkich elementów układu;
Wymiana środka chłodzącego;
Kontrola działania i wydajności;
Kontrola szczelności;
Wymiana filtra pyłkowego;
Wymiana filtra-osuszacza;
Dezynfekcja – odgrzybianie parownika.
Wbrew powszechnie panującym opiniom instalacja klimatyzacyjna w samochodzie nie jest bezobsługowa. Przez węże i ich połączenia może uciec rocznie – w drodze „naturalnego parowania” – do 10% środka chłodzącego. Wydajność chłodzenia zmniejsza się przez to w stosunkowo krótkim czasie.

Niewłaściwie konserwowana klimatyzacja jest zagrożeniem dla Państwa zdrowia.

Filtr pyłkowy Państwa instalacji pracuje bardzo intensywnie: przepuszcza do 300 m3 powietrza zewnętrznego na godzinę zatrzymując pył, kurz, zarodniki i inne zanieczyszczenia. Łatwo sobie wyobrazić, że po około roku jest on już „nasycony” i należy go wymienić. Również inne części instalacji klimatyzacyjnej wymagają szczególnej uwagi, gdyż niewłaściwa ich konserwacja niesie ze sobą pewne zagrożenia. Przykładem tego jest parownik – znajdujący się pod tablicą rozdzielczą, w wilgotnym i ciemnym otoczeniu. Dla bakterii, grzybów i innych mikroorganizmów stanowi on idealną przestrzeń życiową. Zarazki te przechodzą dalej przez system wentylacji do wnętrza pojazdu. U osób wrażliwych wywołują one – poza niebezpieczeństwem choroby – rozmaite reakcje alergiczne, jak np. kichanie, kaszel, łzawienie oczu. Dlatego też nie należy czekać z konserwacją klimatyzacji, aż nieprzyjemny zapach z wentylacji w drastyczny sposób przypomni Państwu o zagrożeniu dla zdrowia. Regularna dezynfekcja parownika rozwiązuje ten problem: wszelkie zarazki są trwale usuwane i klimatyzacja nie budzi wątpliwości pod względem higienicznym.
Tylko dobrze konserwowane instalacje zapewniają korzyści pod względem bezpieczeństwa.

Jeśli w pojeździe jest gorąco, organizm ludzki szybciej ulega zmęczeniu. Reakcje są spowolnione a koncentracja słabsza. Powoduje to znaczący wzrost zagrożenia wypadkiem. Środkiem zaradczym są instalacje klimatyzacyjne wystarczająco ochładzające wnętrze pojazdu. Jednakże te korzyści pod względem bezpieczeństwa są zagwarantowane tylko wtedy, gdy instalacja pracuje nienagannie. To z kolei wymaga regularnej konserwacji. Podobnie jest w zimie – tu włączenie klimatyzacji jest doskonałym środkiem przeciwdziałającym zaparowaniu szyb. Dzięki temu mają Państwo niczym nie ograniczoną widoczność – nieodzowny warunek właściwego reagowania na niebezpieczne sytuacje.

Konserwacja powinna być wykonywana tylko w fachowych warsztatach.

Instalacje klimatyzacyjne są wysoce złożonymi układami, a ich konserwacja wymaga użycia specjalnych narzędzi kontrolnych, naprawczych i serwisowych. Poza tym personel warsztatu powinien być specjalnie przeszkolony i posiadać odpowiednią wiedzę. To mogą zaoferować Państwu tylko fachowcy. Dlatego w przypadku prac serwisowych i naprawczych instalacji klimatyzacyjnych cena nie może stanowić jedynego kryterium wyboru warsztatu.
Także w lecie trzeba zwracać uwagę na zawartość środków zapobiegających zamarzaniu w płynie chłodzącym.

Mimo że instalacja klimatyzacyjna i układ chłodzenia silnika są dwoma oddzielnymi systemami, wpływają na siebie nawzajem, gdyż praca klimatyzacji powoduje dodatkowe obciążenie układu chłodzenia i wzrost temperatury płynu chłodzącego. Związki, które zawarte są w płynie chłodzącym, nie tylko chronią przed zamarznięciem, lecz również przed przegrzaniem silnika. Właściwa proporcja wody i środka chroniącego przed zamarzaniem powoduje podwyższenie temperatury wrzenia płynu do ponad 120°C. Jest to niezwykle duża rezerwa, ważna szczególnie w lecie, kiedy to klimatyzacja i chłodzenie silnika są bardzo mocno obciążone przez wysokie temperatury otoczenia i długie podróże urlopowe. Tak więc warto poprosić o sprawdzenie płynu chłodzącego podczas serwisu klimatyzacji.
Do głównych elementów układu klimatyzacji zaliczamy sprężarkę (kompresor), skraplacz, zawór redukcyjny (rozprężny), parownik i osuszacz. Wszystkie komponenty są niezwykle ważne dla całego układu, natomiast w tym artykule skoncentrujemy się na roli i znaczeniu osuszacza klimatyzacji.

Najważniejszym zadaniem osuszacza jest usuwanie z układu klimatyzacji wilgoci oraz cząstek stałych (zanieczyszczeń), a tym samym zabezpieczanie sprężarki i zaworu rozprężnego przed zniszczeniem i gwarantowanie optymalnej wydajności chłodzenia. Wiele osób może być zdziwionych, jakim sposobem do układu klimatyzacji dostaje się wilgoć. Otóż, najczęstszą przyczyną tego zjawiska są przewody przepuszczające parę wodną. Ponadto, większość starszych,olejów mineralnych służących do smarowania kompresorów to substancje higroskopijne, które wzmacniają efekt wchłaniania wody poprzez niejednorodne struktury materiału przewodów elastycznych. Żeby zneutralizować to zjawisko, wilgoć z układu klimatyzacji jest zatrzymywana właśnie przez osuszacz. Należy go wymieniać regularnie, ponieważ rosnąca zawartość wody może doprowadzić do skorodowania całego układu klimatyzacji. Co za tym idzie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dojdzie do zwiększonego zużycia układu i jego elementów. Dodatkowo jest szansa, że zawór rozprężny ulegnie „zalodzeniu”, czego konsekwencją jest nieodwracalne popsucie skraplacza i sprężarki.
W poprzednim akapicie wspomnieliśmy, że powinniśmy regularnie wymieniać osuszacz klimatyzacji. Co jednak znaczy dokładnie słowo „regularnie” w tym przypadku? Generalnie, żywotność osuszacza określa się na okres ok. dwóch lat, ale każdy przypadek trzeba traktować indywidualnie. Pamiętajmy, że osuszacz wymieniamy przy każdorazowym rozszczelnieniu układu, nawet niezwiązanym z naprawą czy obsługą „klimy”, a jednym z wymogów gwarancyjnych przy wymianie sprężarki jest wymiana osuszacza.
Wiele osób o tym nie wie, ale skraplacz jest jednym z najważniejszych części w układzie klimatyzacji.

Otóż, nieszczelność skraplacza pociąga za sobą natychmiastową usterkę całej klimatyzacji. Z tego też powodu, większość mechaników na hasło „niedziałająca klimatyzacja” najpierw sprawdza szczelność układu, w tym oczywiście również i skraplacza. Niestety, w przypadku skraplacza klimatyzacji, każda usterka, pęknięcie, rozszczelnienie itp. oznacza równocześnie wymianę skraplacza na nowy podzespół.
Z wyżej wymienionych powodów, większość ekspertów motoryzacyjnych odradza stosowanie jakichkolwiek oszczędności na skraplaczu klimatyzacji. Co za tym idzie, powinniśmy wybierać produkty znanych, renomowanych producentów, którzy zapewnią nam wysoką jakość i 2-letnią gwarancję (warto przy zakupie zapytać o to sprzedawcę). Kompletnie bezsensowną rzeczą jest kupno używanego skraplacza klimatyzacji, który na 99% będzie wypłukany od środka i pozostawiony sam sobie na długi czas, co oznacza po prostu problemy z korozją. Podłączenie takiego skraplacza do układu, gdzie panuje ciśnienie ok. 15 bar powoduje automatyczne rozszczelnienie. Jest to tym bardziej nieopłacalne, że obecnie ceny nowych skraplaczy są niewiele większe od ich używanych odpowiedników.
Należy uważać na skraplacz klimatyzacji zwłaszcza w okresie zimowym, bowiem wszystkie środki chemiczne z których korzystają służby drogowe, mocno nadwyrężają ten element. Dochodzi tu jeszcze wilgoć, powodująca korozję, a po pewnym czasie perforację powierzchni skraplacza i rurek w których płynie czynnik chłodzący.

Auto Elektryk - Przemyslaw Strugarek Adres : Asfaltowa 16, 62-006 Janikowo k. Poznania
Telefon : 602 75 74 28
Tel/Fax : (061) 812 74 18
e-mail:biuro@strugarek.pl